Skip to main content

sabar

assalamualaikum...
ari ni aja xde keje lain...
so nk share info pasal saba ni dengan korang..
info ni aja amik dekat google je...ahahaha..

Rasulullah SAW bersabda, "Kesabaran merupakan "dhiya' " (cahaya yang amat terang). (HR Muslim)

Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda, "Iman terbagi dua, separuh dalam sabar dan separuh dalam syukur". (HR Al-Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda,"Sungguh beruntung orang yang beriman, karena segala perkara adalah kebajikan. Jika dia mendapatkan kenikmatan, dia bersyukur (dia mendapat pahala kebajikan) dan jika dia ditimpa musibah, dia sabar (dia mendapat pahala kebajikan juga)." (HR. Muslim)

Saiyidina Ali Abu Talib k.a.w pernah bermadah, maksudnya: Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas diri mu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa.

Dari Ummu Al-Ala', dia berkata : "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menjengukku tatkala aku sedang sakit, lalu baginda berkata. 'Gembirakanlah wahai Ummu Al-Ala'. Sesungguhnya sakitnya orang Muslim itu membuatkan Allah mengampunkan dosa-dosanya, sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada emas dan perak". (HR Abu Daud)

Dari Sa'id bin Abi Waqqash Radhiyallahu anhu, dia berkata. 'Aku pernah bertanya : Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling keras cobaannya ? Beliau menjawab: Para nabi, kemudian orang pilihan dan orang pilihan lagi. Maka seseorang akan diuji menurut agamanya. Apabila agamanya merupakan (agama) yang kuat, maka cobaannya juga berat. Dan, apabila di dalam agamanya ada kelemahan, maka dia akan diuji menurut agamanya. Tidaklah cobaan menyusahkan seorang hamba sehingga ia meninggalkannya berjalan di atas bumi dan tidak ada satu kesalahan pun pada dirinya". (HR Ibnu Majah)

Rasulullah SAW bersabda, "Cubaan tetap akan menimpa atas diri orang mukmin dan mukminah, anak dan juga hartanya, sehingga dia bersua Allah dan pada dirinya tidak ada lagi satu kesalahan pun". (HR Al-Hakim)

Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang muslim menderita sakit karena suatu penyakit dan juga lainnya, melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu, sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya". (HR Bukhari, Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut”. (Riwayat al-Hakim)

Dari Anas bin Malik, dia berkata. "Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata. "Artinya :
Sesungguhnya Allah berfirman. 'Apabila Aku menguji hamba-Ku (dengan kebutaan) pada kedua matanya lalu dia bersabar, maka Aku akan mengganti kedua matanya itu dengan syurga". (HR Bukhari)

Allah berfirman, "Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar." (Al Anfaal : 46 )

Allah SWT berfirman : "Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar." ( Ali Imran : 146)

Rasulullah SAW pernah menggambarkan: "Sesiapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya orang yang sabar". (HR. Bukhari)



so bersabar la ek...ahaha
sebenarnya ade motif gak aja post ni...
ntah la....untuk tenangkan diri la kot...
penat da bersabar...
just belum meletup lagi la kot...
ya allah...kuatkan la hamba-MU ini..
tak boleh ar bile kau badmood....
thanksss.....

Comments

Popular posts from this blog

"SEGMEN | Saya , Blog Pelajar IPTA 2011"

ok hari ni aja saja gedik2 nak join segment dari lyssa ni...aja merupakan salah seorang pelajar uitm alor gajah melaka...dekat uitm aja amik kos diploma dalam pengajian perniagaan...singkatannya ialah DBS...ok mula2 aja amik kos ni memang ya allah nyesal sangat....sebab masa sem 1 ada subjek akaun...aja mana ada basic akaun...dengan result sem 1 teruk memang down sangat la... tapiiiii...masuk sem 2 aja sudah pandai bergembira bersenang hati...ehehe...sebab tiap sem ada susah senangnya...so sem 2 boleh ar dikatakan senang...costing dia pon best...so start daripada tu da x menyesal...alhamdulillah 3 sem pointer aja naik...just nak capai dean list tu maybe lambat lagi kot....so fighting2 untuk this sem...sem 4!!! so nasihat untuk adik2 yang bakal masuk ke IPTA or IPTS..goodluck...sometime apa yang korang dapat tu jangan lepaskan macam tu je...xsemua benda senang...peluang kot..tapi kalau memang ada banyak pilihan tu lebih baik korang buat solat istikharah terlebih dahulu.. itu sahaja

sesi ramah mesra

assalamualaikum... entry aja pd kali ni sbnrnye nk minx pendapat kowg pasal blog aja... hal ini kerana......aja ni da lama berblog... just xde la aktif gila cm ben ashaari..ihiks dan yg penting skali entry ni sekaligus utk beramahmesra la...=) just suke2.. hope kowg sudi... mengenai pendapat...aja nk tnye kowg... blog aja ni jenis cmne ek?? bg je pe pandangan kowg... ne tau kritikan kowg akan membimbing aja utk jd blogger yg berkualiti.. ahaks!!ayat sumpah xley bla...just suke2 gak!.. kowg ley bg pendapat ttg pe saje..tp jgnla lua dr blog aja ek.. k tu je!hope de yg sudi bg pendapat...

new habit!

assalamualaikum...^_^ dengan ini....saya siti nor hajar binti hamid mengisytiharkan.......saya ada habit baru!!!yeahhhh...nak tau?emmm maluuuuu...ahaha...aja tak tau sejak bila aja berperangai macam ni...tapi...semenjak dua menjak ni...bila duit penuh dekat purse tu.....lepas tu bila nampak ada gerai2 jual perfume.....walaupon murah gilaaaa....aja akan dengan lajunya akan beli...ahaha...orang cakap kalau murah less quality...tapi dari sudut pandangan aja...apa ada hal...asalkan ianya perfume...ehehe... antara koleksi perfume yang aja ada sekarang ni...... ok x glamourus macam korang...huhu..tapi happy la kan...sekurang2nya aja dapat beli DKNY yang atas kotak tu and DKNY apple hijau yang penutup merah tu...dah lama admire dengan DKNY...tapi mana la mampu nak beli satu tin tu...so dapat beli yang kecik ni pon da kira bersyukur sangat...alhamdulillah...tapi kalau ada yang sudi hadiahkan dekat aja DKNY yang ori tu....sila lah kan...sangat2 digalakkan...ehehe ok tu je nak bagitau disam